Sjusjøen – Åstdalen – Brumundal

MAX HELNING
PROSENT
SJUSJØEN – ÅSTDALEN – BRUMUNDDAL
Denne ruten tar deg fra Sjusjøen, inn i naturperlen Åstdalen og ned mot Brumunddal sentrum. Kombiner sykkelturen med vandring, fiske og stølsbesøk.

Delstrekninger:
Sjusjøen – Øvre Åsta bru: 15 km.
Øvre Åsta bru – Åkersætra: 12 km.
Åkersætra - Sofies Stuer: 25 km.
Lier Gård – Rudshøgda: 9 km.

Turen starter fra Sjusjøen sentrum innover Birkebeinerveien i idyllisk seterlandskap oppe på snaufjellet. Du er nå på vei inn i et område med små og store fiskevann, elver og bekker, som kan by på spennende fiskeopplevelser. Få kilometer etter at veien har gått over i grusvei kjører du ned mot demningen på Kroksjøen. Her har mange små prøvd fiskelykken for første gang og fått napp! På Kuåsen like etter Kroksjøen går det en avstikker til Luddenhytta, hvor Ludvig Olestadengen bodde mesteparten av sitt liv. Hytta var opprinnelig en gammel jakt- og fiskebu, og innhold og interiør er intakt som da han døde i 1955. Etter bommen på Elgåsen går veien til venstre over t... (mer)il Lillehammer og Øyerfjellet. Fortsett rett fram på Birkebeinervegen. Du passerer Aksjøen på høyre hånd. En km etter bommen, kan du ta av på setervei til høyre. Sveinhaugsetra ligger nærmest Aksjøen av de to setrene og leies ut ved henvendelse til Ingeborg Sørheim på tlf 909 38 045. Etter et par km sykler du ned de berømte Rosinbakkene, godt kjent fra Birkebeinerrittet. og etter et par km triller du ned de berømte Rosinbakkene, godt kjente fra Birkebeinerrittet. Nederst i bakkene kommer du til Storstilen seter. I krysset etter Storstilen tar du til venstre skiltet mot Øvre Åsta bru og fortsetter videre på Birkebeinerveien over Øvre Åsta bru og til bomveiknutepunktet. Herfra går veien videre over til Østerdalen.

Avstikker til Sjuguttsteinen
I krysset ved Storstilen, kan du ta til høyre mot Ljøsheim. På venstre side før Steinstilen ligger Sjuguttsteinen godt synlig like ved veien. I følge sagnet var dette åstedet for en beitekrangel mellom sju gjetergutter. For å komme til enighet bestemte de seg for å duellere. Våpenet var einerkvister, som de spikket til og la i sola til de ble harde som bein. På kampdagen møttes de på myra hvor de pekte ut en kampleder. Han het Zacharias og var eldst av guttene. De kjempet mot hverandre, tre mot tre, og det gikk så hardt for seg at alle unntatt en mistet livet. Han anklaget Zacharias for å ha kommandert galt, og snart sloss også de på liv og død. Zacharias ble drept, og den gjenlevende gjetergutten kom krypende fram til Steinstilen, hvor han døde av skadene.

Åstdalen
Ta til høyre i krysset og følg Åsta sørover. Det er her Åstdalen starter. Åsta er en god fiskeelv hvor det lagt til rette for friluftsliv, enkle campingplasser og hytteområder. Du sykler delvis langs elva, forbi små vann og seteridyller på lite trafikkert grusvei. Langs veien ligger Skolla, leirstedet til Hamar og Hedemarken Turistforening. Skolla består bl.a. av et hovedhus, en "stall" med tre soverom og en stor lavvo. Ett av rommene i "stallen" er utstyrt som ubetjent hytte med 6 senger og er låst med DNT standardnøkkel. Hovedhuset er låst med spesialnøkkel og må forhåndsbestilles på HHT-kontoret. www.hht.no - tlf 62 52 28 48.

Etter 9 km kommer du til Kvarstadsetra, knutepunktet og matstasjonen under Birkebeinerrittet og rennet. De rolige partiene i elva er fine for kano og padling. Du kan leie kano på Kvarstadsætra ved å ringe til Brumund Sag bomstasjon - tlf 62 34 61 97. Etter 3 km kommer du til Åkersætra, som er HHT´s leirskole (52 sengeplasser). (7) På setertunet er det fire nye hytter for utleie og nytt uthus m/utedo. I helger (fredag kveld - mandag morgen) og i alle ferier er hyttene disponible for enten bestilling (hytte 1 og 2), eller som DNT ubetjent overnattingshytte (hytte 3 og 4).

På Olshølen finnes et nedlagt setermeieri, som ble brukt av setrene rundt. Det er her den årvisse folkefesten ”Åstdalsdagen” går av stabelen hver sommer, med bl.a. konserter, teater og salg av rømmegrøt. I Fjellgalleriet er det kunstutstilling om sommeren. Turen går over Hamarseterhøgda, hvor det er krigsminner etter 2. verdenskrig. Her hadde bl.a. hjemmefronten tilhold. Gjør gjerne en stopp på Solbergseter, som er skiltet inn til høyre. Dette er en seter i full drift og her er det muligheter for kjøp av kaffe, vafler og rømme. Turen går videre ned mot Øvre Ljøså bru og Bergsbuvannet, som tidligere ble brukt til fløtning, og hvor det i dag er en restaurert tømmerkistedemning. Du sykler nå på asfaltert vei sørover mot Brumund Sag. Du passerer snart Bergsbufallet og ca 3 km fra Øvre Ljøsåbru passerer du Fløyten seter.

Sofies Stuer
Fra Øvre Ljøså bru er det ca 10 km til Sofies Stuer, som er et fint overnattingssted for barnefamilier. De 5 soverommene har to voksne senger per rom samt barnesenger. Gjestehuset har nytt bad med boblebad og badstue. På småbruket er det også storfe, katter, kaniner, hund og gårdsbutikk. www.sofiesstuer.no - tlf 45 20 62 85.

Avstikker Tretopprunden, strekning 7 km. (Granhytta og Lerkehytta)
På denne runden er det noen kryss å holde orden på. Ta til høyre ved Fløyten seter inn på grusvei gjennom fin skogsnatur, forbi tjern og myrer. Etter ca 1 km kommer du til første kryss, hvor du tar til venstre. Etter ca 2 km, på toppen av bakkene, tar du til høyre. Sykle til høyre langs Klufttjernet. Etter tjernet, tar du til venstre og etter ca 1 km ser du Granhytta til høyre. Dette er den mest eksklusive av de tre tretopphyttene i Ringsakers skoger, bygd oppe i gamle grantrær med luftig utsikt over orremyr og åser. Hytta har 7 overnattingsplasser. Følg veien drøye 3 km, og etter å ha passert to hus, tar du til venstre mot en rødmalt stue kalt Finnstuen. Her tar du til høyre gjennom skogen, til venstre i neste kryss og snart ser du Lerkehytta. Hytta er godt utstyrt og har ett soverom med to senger og to dobbeltsenger i annen etasje. Som gjest i lerkehytta, kan du bade og fiske i skogsvannet like ved. Det er stor rift om hyttene, så vær tidlig ute med bestilling på tlf 909 333 56 – www.tretopphytter.no

Lier Gård
Fra Lerkehytta sykler du rett fram i første kryss, til høyre i andre og i tredje kryss tar du til venstre. Etter ca 1 km tar du til høyre ut på Brumundvegen mot Brumunddal. Ca 1 km nede i veien passerer du Sofies Stuer. Fortsett videre på den noe trafikkerte veien i ca 5 km. Langs veien mot Brumunddal sentrum passerer du et lite tettsted med bl.a. forsamlingslokalet Brumundheimen til høyre. Ca 2 km fra Brumundheimen kan du ta av til høyre inn på Dalaustvegen, skiltet mot Byflaten. Dette er veien til Lier Gård. Etter å ha syklet forbi småbruk, skog og beitemark i ca 3 km, tar du til venstre ut på Bjørgeveien. Etter 300 m ser du Lier Gård som ligger flott til med utsikt over Mjøsa og bygdene rundt. Etter en lang sykkeltur kan du her slappe av med bena i et varmt, duftende fotbad for så å bli servert italienskinspirert middag under lysekronen i spisestuen. www.liergard.no - tlf 913 22 128. Fra Lier Gård kan du enten fortsette på Dalaustveien videre nordover gjennom Byflaten, og inn på Flesakerveien mot Rudshøgda. Herfra kan du sette kurs tilbake til Sjusjøen eller sykle inn på Prestvægen ved Prøysenhuset og videre nordover på Mjøstråkk. Fra Lier Gård er det 4 km ned til Brumunddal sentrum med videre forbindelse på Mjøstråkk til Hamar.
    veiviser Lengde Etappe
    Ta skarpt til høyre ved Sjusjøvegen for å bli på VegSenterlinje (Sjusjøvegen) 0.1 km 1.7 km
    Fortsett på VegSenterlinje 1.8 km 6.0 km
    Ta til venstre for å bli på VegSenterlinje 42.1 km 1.6 km
    Ta til venstre for å bli på VegSenterlinje 43.7 km 0.1 km
    Ta til venstre for å bli på VegSenterlinje 43.8 km 3.7 km
    Ta til høyre ved Østbrumundvegen for å bli på VegSenterlinje (Brumundvegen) 47.5 km 0.4 km
    Ta til høyre på Traktorveg 47.9 km 0.6 km
    Ta til høyre på Brumundvegen (VegSenterlinje) 48.5 km 7.3 km
    Fortsett på Narudvegen (VegSenterlinje) 55.8 km 2.7 km
    Ta til høyre ved Narudvegen for å bli på VegSenterlinje (Minkholen) 58.4 km 0.2 km
    Ta skarpt til venstre ved Midtgjerdinga for å bli på VegSenterlinje (Midtgjerdinga) 58.7 km 0.2 km
    Ta til venstre ved Evenrudstykkjet for å bli på VegSenterlinje (Evenrudstykkjet) 58.9 km 0.0 km
    Ta skarpt til høyre ved Evenrudstykkjet for å bli på VegSenterlinje (Evenrudstykkjet) 58.9 km 0.1 km
    Fortsett på GangSykkelVegSenterlinje 59.0 km 0.1 km
    Fortsett på GangSykkelVegSenterlinje 59.1 km 0.0 km
    Fortsett på GangSykkelveg 59.1 km 0.0 km
    Hold høyre på VegSenterlinje 59.2 km 0.1 km
    Ta skarpt til høyre ved Børkesvevegen for å bli på VegSenterlinje (Børkesvevegen) 59.3 km 0.0 km
    Ta skarpt til venstre ved Børkesvevegen for å bli på VegSenterlinje (Børkesvevegen) 59.3 km 0.0 km
    Ta skarpt til høyre på GangSykkelVegSenterlinje 59.3 km 0.0 km
    Fortsett på GangSykkelveg 59.5 km 0.0 km
    Fortsett på GangSykkelVegSenterlinje 59.5 km 0.0 km
    Fortsett på GangSykkelVegSenterlinje 59.6 km 0.0 km
    Ta til venstre ved GangSykkelveg for å bli på GangSykkelVegSenterlinje 59.6 km 0.0 km
    Fortsett på Gamle Narudveg (VegSenterlinje) 59.6 km 0.4 km
    Ta til venstre ved VegSenterlinje/Sti for å bli på Gamle Narudveg (VegSenterlinje) 60.0 km 0.3 km