Streifinn - Kirkebygda

MOH
MAX HELNING
PROSENT
Sykkelruta starter ved innkjøringen til parkeringsplassen foran Streifinn. Streifinn ligger i Gjeddevannsveien på Flateby. I den lille bakken bak klubbhuset står det sykkelskilt som viser avstandene sørover. Det er godt skiltet helt til Kirkebygda. Du passerer klubbhuset og tar så til venstre, forbi en bom. I neste kryss holder du også til venstre, og fortsetter på grusveien langs Østre Morttjern. Igjen skal du ta til venstre. I dette krysset er du like i nærheten av Gjeddevann. Nå går ferden rett sørover. Også i neste veidele holder du til venstre, og etter to kilometer på veien, begynner en strekning på 1,5 kilometer med stigning. I neste kryss skal du 90 grader til venstre, og nå blir veistandarden betraktelig dårligere. I 3,3 kilometer framover skal du bevege deg på en blanding av traktorvei og sti. Men den går stort sett i ganske tørt terreng. Noen steder kan du sykle, andre steder må du nok belage deg på å trille. Litt mer stigning venter, og 3,6 kilometer fra start passerer d... (mer)u denne rutas høyeste punkt, 325 m.o.h. Her skal du nesten 180 grader til høyre. Herfra går det stort sett bare nedover, med unntak av noen oppoverbakker før og etter Kølabonn. Ved Klokkertorvet skal du skarpt til venstre, og når stien like etterpå deler seg, fortsetter du rett fram. Husk på å lukke grinda når du nå passerer gjerdene. Her kan det gå sauer på beite. Seks kilometer fra start er du framme ved det tidligere serveringsstedet Kølabonn. Her gikk Flyktningeruta, den tradisjonsrike stien som ble brukt av av flyktninger og kurérer på vei gjennom Østmarka under okkupasjonen i 1940-45. Et lite skilt som står sammen med løypeskiltene inne på vollen markerer dette. Ferden går videre sørover, og etter en bratt nedoverbakke er du tilbake på grusvei. Her tar du til høyre. Men tro ikke at det nå er "autostrada" helt til "mål". For ganske snart skal du til høyre igjen og inn på siste strekning med trillesti. Etter ca en halv kilometer ser du bebyggelse på venstre side, og nå er det tid for å komme ut av skogen. Du sykler ned gjennom et tun, holder til høyre - og så er du framme i Ekebergdalen, der det åpner seg et frodig landskap med store gårder. Du følger sykkelskiltene videre, og kommer fram mot riksvei 120 på Ekebergveien. Fra krysset mellom disse veiene er det bare et aldri så lite stykke igjen (mot venstre), så er du ved rådhuset. Dette er Kirkebygda, kommunesenteret i Enebakk. Du befinner deg nå vel 150 meter over havet, ca 100 høydemeter lavere enn ved start. Tar du til høyre, og krysser Børterelva, kan du fortsette sørover på riksveien, i rute 283 mot Larsbraaten. Eller du kan velge skogsbilvei mot Roligheta (rute 281).