Grua - Skjerva

MOH
MAX HELNING
PROSENT
Gamlevegen fra Grua er nå nesten ikke i bruk, og det er den som starter denne sykkelruta - fra Grua stasjon, for å være presis. Du triller utfor i behagelige nedoverbakker til landskapet nordover og østover åpner seg og flater ut. Her er det stille og fredelig selv om nye RV4 går like ved - men snart dukker den dessuten inn i fjellet. Etter en lang slette, Hovlandsmyra, kommer du til et vegkryss der du tar til høgre, mot Søre Oppdalen. Dette er Håkenstadlinna, og vegen stiger sakte men sikkert. På toppen ligger den gamle butikken, Haakenstad Landhandel, ved Håkenstadgårdene. Herfra er det fin utsikt mot Grualia. Litt lenger fram er et nytt kryss der du skal til venstre. Vegen til høgre heter Brovollvegen og går til Brovoll. Du tar Kapellvegen. Her passerer du små koselige tjern og kommer til gården Erstad, som ligger i en høgresving. Her ser du Elgsjøen til venstre, og du er nå i Nordre Oppdalen. Du ser Nordre Oppdalen kapell i et nytt vegkryss. I dette krysset skal du til høgre, i Oppd... (mer)alslinna - og rett fram i neste kryss. Herfra er det gang- og sykkelveg opp til skolen. Den ble nedlagt i 2006 og huset har brent ned, men barnehagen og idrettsplassen er fortsatt i bruk. Etter 200 meter er du framme i Svingen. På høgre side har det vært butikk og gatekjøkken (nedlagt). Mot venstre, i Søndre Ålsveg, går rute 314 til Gran. Du skal følge Oppdalslinna, til høgre, mot Koperud. Vegen begynner nå for alvor og stige. Unn deg en pust i bakken etter hvert og ta en titt på utsikten utover dette flotte kulturlandskapet. Du passerer toppen av vegen ved Koperud, samme sted som skiløypa Gjøvik-Oslo krysser vegen. Lisbergvegen på venstre side tar bratt opp til et boligfelt. Du følger vegen rett fram, og det bærer utfor i lange bakker til du er nede ved Skjerva. Like før vatnet går det en veg til høgre, i retning Avalsjøen og Brovoll (rute 315). Fra krysset nede ved vatnet går det skogsbilveg nordover til Ullvildsdalen (rute 310), men du fortsetter videre østover til du er ved endepunktet for denne ruta - Skjervetråkket. Herfra går rute 316 og rute 313 videre nordover gjennom Hadelandsåsene til henholdsvis Høvra og Sagvollen.