Grua - Granavollen

MOH
MAX HELNING
PROSENT
Vi starter ved Grua stasjon og tar gang- og sykkelvegen sørover til jernbaneundergangen. Vi fortsetter sørover på Sagvegen, og er straks framme ved Myllavegen, der vi tar til høgre. Vi sykler vestover i boligfeltet til vegkryss - her slutter sykkelvegen. Rute 256 fortsetter oppover til Mylla, mens vi tar Sveavegen (asfalt) opp til høgre, nordover. Etter 1,5 km er vi på toppen av bakken ved ferist, og fortsetter på Sveavegen til vegkryss. Her tar vi til høgre, inn på Oppenvegen, og sykler nordover i vakker natur, forbi Kalven, og med hytter langs vegen. Vi kommer til nytt vegkryss - og vegen til høgre går til Roa stasjon. Vi tar til venstre, forbi Svea Sportshytte og Pukkverket. Etter 900 meter kommer vi til Oppengårdene hvor det er fin utsikt over Viggadalen. Vi ser Hvalebykampen i nord. Vi befinner oss nå helt nord Nordmarka. Herfra ruller vi nedover gjennom en stor høgresving og kommer til vestre Bjøralt. Vi fortsetter nedover til Kalvsjøkrysset. Her tar vi Randsfjordlinna til ve... (mer)nstre og videre 500 meter til Kalvsjø daglivare, Joker. Her ved vegkrysset ligger Kalvsjøtjernet (358 m.o.h.) vakkert og innbydende. Vi tar Lunnerlinna nordover og krysser Rv 35 og jernbanelinja på bru, holder til høgre i nytt vegkryss - så er det 200 meter til neste vegkryss, der vi følger skilting til Lunner kirke. Vi følger Grindvollinna 200 meter og så Kjørkevegen rett fram. Nå er det 1300 meter opp til Lunner kirke. Gårdene ved kirka heter Lunder. Vi sykler forbi disse og kommer til nytt vegkryss. Her tar vi til høgre, skiltet Granavollen og Kongevegen. Her begynner grusvegen, og det går bratt nedover, så bratt oppover, og vi passerer Bureiservegen. Snart er vi i nytt vegkryss som heter Solheimstorget. Vi krysser asfaltvegen og sykler videre på grusveg, skiltet "Granavollen 7". Vi er nå inne på Gagnumvegen. En gårdsveg tar av til venstre og like etterpå en til høgre. Her ved Enlien er det kjempeutsikt mot Ålsbygda og Gran. Vi har nå 600 meter med bratt stigning opp til Gagnum gård på venstre side. Herfra ruller det lett nedover til Granlund barnehage (tidligere skole). Vi er straks inne på Vienlinna (asfalt) og tar denne til høgre, 400 meter. Tar så Granåsvegen (grus) til venstre. Her er en gammel butikk, Granåsen daglivare (nedlagt). Vi følger Granåsvegen, tar til høgre i et kryss, og er straks framme i Gammevegen. Vi tar til venstre her og tar av 100 meter seinere på Granåsvegen (til høgre), skiltet: "Til Granavollen 3". Vi passerer vegkryss merket "Lyngstad". Her kan vi ta en avstikker opp til Gammehaugen og nyte den fine utsiken derfra. Nå er det "berg- og dalbane" fram til Granavollen. Vi krysser Ringdalslinna og ser Søsterkirkene. Her går rute 334 til høgre, ned til Gran. Nå er det 500 meter med asfalt opp til Granavollen. Rute 332 og rute 333 går videre nordover til Røykenvik. Den førstnevnte følger Den Bergenske Hovedveg, den andre går langs Randsfjorden.