Feiring - Torsætra

MOH
MAX HELNING
PROSENT
Krysset mellom Feiringvegen og Kjerkelinna, helt sør i Feiring, er utgangspunktet for denne sykkelruta. Vi skal rett opp lia, og så innover Totenåsen - i nordvestlig retning. Det blir en god del "klatring" - aller mest i starten - men også mot slutten er det litt stigning. Fra et utgangspunkt på ca. 180 meter over havet skal vi opp i rundt 630 meters høyde, før vi så ender turen 130 høydemeter lavere. Målet er altså Totenåsen - og et trivelig sted hvor det er mat og drikke å få kjøpt etter nesten 2 mil på sykkelen. Vi legger i vei opp Kjerkelinna, og passer på å følge svingen mot høyre når en avstikker går inn til venstre etter ca. 1,8 kilometer. Vi tråkker oss videre oppover til krysset der Kjerkelinna ender, i møtet med Linsetvegen og Almelivegen. Her skal vi til venstre, opp sistnevnte vei, og dermed er det slutt på asfalten. Herfra er det bomvei. Vi legger kulturlandskapet i Feiring bak oss, utsikten mot Mjøsa er i ferd med å forsvinne, og vi sykler inn i skogen. Fortsatt har vi e... (mer)n kneik som skal forseres før vi er oppe, men etter knappe 4,5 kilometer med sammenhengende stigning - og ca. 335 høydemeter i beina, kan vi puste ut. Benker og bord er satt opp for den som vil ta seg en pause før ferden går videre innover åsen. En vei går inn til venstre her, men den skal vi ikke ta. Derimot skal vi sykle forbi Almelia, som vi ser i bakken på høyre side. Litt mer oppover blir det, men ikke mye. En avstikker går inn til venstre - vi følger "hovedveien" mot høyre - noen sauegjerder passeres, og vi holder til venstre, mens en avstikker går rett fram. Nå venter en lang og behagelig nedoverbakke. Den varer til vi kommer ned til et veidele der vi skal ta skarpt til høyre. Vi sykler nordover langs Kleivtjenn, og nå er vi kommet inn på Tisjøvegen. Denne får ganske snart avløsning av Steinsjøvegen, som har bedre kvalitet. (Kommer du i motsatt retning, vær OBS på at du ikke skal følge "hovedveien" opp bakken mot høyre, men sykle rett fram.) Turen fortsetter langs Steinsjøen, vi krysser grensen fra Akershus (Eidsvoll) til Oppland (Østre Toten), og kommer fram til en stor parkeringsplass. Her i området ligger Steinsjøen skytefelt. Rett etter parkeringsplassen følger vi veien mot venstre, og sykler videre - snart langs Hersjøen. Her i området er det mange hytter. Ved nordenden av vannet går det en vei til venstre, men den overser vi, og fortsetter mot nordvest. Etter hvert får vi fin utsikt tilbake mot Hersjøen. Langt i sør ser vi Mistberget. Ved Store Øyungen når vi høyeste punkt, og etter at Vesle Øyungen er passert, er det bare å trille ned bakkene til Torsætra. På vei nedover kan vi se Torsæterkampen framfor oss på venstre side. Dette er den høyeste toppen her i området. Nå kan vi ta oss en god rast her i hjertet av Totenåsen. Rute 541 går herfra til Lena.