Elveli - Hansemyr - Kikut (Heikampveien)

0 kommentarer
MOH
MAX HELNING
PROSENT
Løypa starter på Elveli. Det er romslig parkeringsplass et lite stykke innenfor Sørkedalen skole. Fra parkeringsplassen krysser du Langlielva, og rett etter brua, er løypa skiltet mot venstre. Løypa går parallelt med elva ca. 450 meter før den svinger til høyre. Etter ytterligere ca. 400 meter er løypa inne på Heikampveien der stigningen er svært så behagelig. Bra utsyn over Sørkedalen og sydover mot byen. Oppe under Råkollen flater løypa ut og går over noen fine myrdrag, bl.a. Hansemyr. På en av de første myrene møter vi løype 242 fra Finnerud - scooterløypa som går over Heikampen og videre mot Vesle Sandungen. Etter en snau kilometer til, møter vi Holmenkollmarsjtraseen. Her går Holmenkollmarsjen til høyre mot Øyvann (løype 378), mens løypa vår dukker ned i Tjuvdalen (også kalt Middagsdalen), ut på isen på Østre Fyllingen og gjennom noen skogholt på andre siden før vi er på Kikut før vi vet ordet av det. Kikut er et knutepunkt, med mange alternative løyper videre. Skal du videre n... (mer)ordover, kan du velge mellom løype 106 mot Stryken, løype 105 mot Katnosa og løype 359 som går mot Vesle Sandungen. Løype 131 går østover i retning Hakadal mens løype 365 går mot Bjørnholt og Skar. Denne løypa krysser Bjørnsjøen - det samme gjør løypa utover mot Ullevålseter og Sognsvann (løype 124 til Østre Aurtjern). Denne er også mest aktuell om du skal til Hammeren i Maridalen. Avstanden Elveli-Kikut målt med GPS 28/1-06.