Heia - Heggsjø - Sørummyra - ROS-hytta

MOH
MAX HELNING
PROSENT
Løypa starter fra Bråtaveien langs Drammensveien på Lierskogen, noen hundre meter fra Statoilstasjonen. Det er mulig å parkere utenfor Lier Samfunnhus og bruke undergangen under E18, som dermed gjør at det ikke er mer enn en 800 meters fottur mellom løypa Heia-Solli i Vestmarka og Kjekstadmarka på Lierskogen. Løypa krysser en vei og går gjennom skogholt. I forbindelse med Ulveløpet kjøres det opp en umerket løype til Speiderhytta på Heggsjø. Denne løypa går i vakkert terreng forbi gårdsbruk og fram til kraftlinja. Her er det gjerne kjørt opp av skogsmaskiner, så pass på å ta opp hundre meter under kraftlinja. Følg så ny vei til venstre på toppen av Rennarn fra til Heggsjøbakken. Hovedløypa forsetter langs ridevei og krysser Østre Kjennervei. Ignorer skiltetet, løypa er flyttet pga skogsdrift og ridning. Det er mulig å følge Østre Kjennervei ned i bebyggelsen og og et par hundre meter til Vismutveien. Rett opp bakken til venstre kommer en til Kjenner, her starter løypa Kjenner - Stuvs... (mer)tjern - ROS-hytta, dette er et alternativ ved lite snø. Vår løype fortsetter gjennom skogen til umerket kryss på Kjennerveien. Snarveien over til løypa fra Gjellebekk ble nedlagt vinteren 2004. Ta Kjennerveien nedover og under kraftlinja ned til løypekrysset for løypa til Stuvstjern. Her kommer løypa fra Gjellebekk inn på Kjennerveien. Følg så Kjennerveien forbi løypedelet ved Heggsjø og forbi vannet. Stigning fra der løypa via Elvelia til ROS-hytta tar av. Kjennerveien går så i lia over Sagelva, med flere avstikkere over til Stuvstjernløypa. Videre stigning langs Børkusåsen før det bærer nedoverbakke til Sørummyra. Her kommer løypa fra Stuvstjern innpå. Hundre meter lenger ned er det forbindelse til Skapertjern og fra vinteren 2004: løype helt ned til Lierbyen. Utfor nedover til lysløypa på Spikkestad. Videre ned til Sagdalen hvor en tar igjen den flatere løypa via Elvelia. Bratt opp til ROS-hytta.