Lifjellet og Jødestadfjellet

MOH
MAX HELNING
PROSENT
Lifjellet er et kjent turmål for mange og det er ikke uten grunn. Dette området byr på flotte turstier merket av Turistforeningen i alle retninger. En kjempe tur dersom du ønsker en litt mer krevende topptur en Dalsnuten. Jeg la turen innom Jødestadfjellet for å komme litt over 40m høyere enn Lifjellet for å få en enda bedre utsikt. Fantastisk turområde for hele familien. Flott tur!

Parkering:
Utgangspunkt er tatt fra Sandnes ved Esso stasjonen i sentrum. Kjør inn på Gravarsveien 332 mot Daleveien 317. Følg veien langs sjøen helt til Dale området. Når du er fremme står det et skilt på en av bygningene som viser parkering for turløyper. Følg anvisning og du er fremme bare 150m etter dette skiltet. GPS posisjon N58 53.834 E5 46.725. Det er flere tilrettelagte parkeringsplasser i dette området så det bør ikke være problem å finne ledig parkeringsplass.

Informasjon:
Bilen er parkert og jeg gjør meg klar for en langtur rundt i Lifjell området. Inne på selve Dale området starter merkingen m... (mer)ot Dalevatn, Lifjellet og Bymarken. Sistnevnte stedsnavn skal jeg til først. Jeg fortsetter etter merkingen og går gjennom en svær bygning via en «tunnel» og ut til ei informasjonstavle som jeg kikker litt på før turen fortsetter videre. Jeg skal gå i retning nord langs Gandafjorden igjennom skog og på fjell bergene, Et kjempe sted å ferdes. Jeg fortsetter videre og kommer til et stikryss der jeg kan ta opp til Dalevatnet og Lifjellet som en kort løype istedenfor å gå helt rundt. Men, jeg planlagt langturen og fortsetter videre mot Bymarken. Rett etter stikrysset kommer jeg til Revsdal, her hadde det brent godt og store deler av trær og kratt var svidd av. Jeg fortsatte fort forbi dette stedet, og videre mot Einer Neset. Her svinger jeg østover noen hundre meter før det stiger oppover mot Lifjellet i retning sør. Stien er godt merket. Strekningen langs Gandafjorden er sikret på enkelte plasser ved stål stativ som er festet til fjellet med wire igjennom så en kan holde seg fast på de verste plassene.

Jeg fortsetter som beskrevet ovenfor sørover opp mot Lifjellet, til nå har jeg ikke sett mange turgåere på denne ruten. Men, det endret seg fort da jeg først kom opp. Her satt det kanskje 50 personer å koste seg i sola på 2.påskedag. Kanskje ikke så merkelig siden utsikten i dette området er storslagen i alle retninger og Lifjellet kan bestiges fra tre (?) forskjellige steder der den ene er grusveg helt opp. Dette virket som å være en populær topptur som er litt mer krevende enn Dalsnuten. Jeg satt meg ned ved varden og spiste litt niste mens jeg kikket ut over Gandafjorden. Vell, etter litt mat pakker jeg sammen og skriver meg inn i gjesteboka som er å finne på varden og fortsetter på merket sti mot Dalevatn. Det var mange turgåere som brukte denne stien for å komme seg opp til Lifjellet, du trenger ikke vær redd for at du blir gående alene i dette terrenget på slike dager som dette. På veien ned mot Dalevatn kommer jeg til et stikryss som fører deg ned til Dale via «kort løype», jeg fortsetter videre mot Dalevatn. Stien mot Dalevatn er bratt på enkelte partier og det er ikke godt å ferdes her dersom det fremdeles ligger snø / is i stien. Jeg har nå kommet ned til Dalevatn der jeg følger merket sti videre opp mot Jødestadfjellet istedenfor å fortsette videre på samme sti mot Dale. Stien opp mot Jødestadfjellet er bratt og det lå fremdeles litt is i stien som måtte tas hensyn til. Vell oppe på Jødestadfjellet kommer en flott utsikt i alle retninger til syne. Jeg setter meg ned og kikker litt ut over Sandnes før jeg fortsetter på samme sti tilbake til Dalevatn. Ved Dalevatn som er et kjempe turmål satt det mange turgåere og slappet av i sola. Jeg fortsatte derimot videre på sti ned mot Dale der bilen sto parkert. En kjempe tur og dag er over.

Absolutt en kjempe tur!
God tur.

Lengde: 12,5km tur / retur
Tid: 4t tur / retur

For mer informasjon sjekk ut www.fjell-vandring.net