Korssjøen

MOH
MAX HELNING
PROSENT
Det er fascinerende å se hvor fint landskap man kan sykle i, bare en kommer seg bort fra hovedveiene. Et steinkast fra Bispeveien ligger de små bygdeveiene turen vår går på. Vi sykler for det meste på asfalterte veier gjennom frodig kulturlandskap, men enkelte partier er gruslagte og nokså smale.

På Revetal er det rikelig med parkeringsplasser, og et godt sted å begynne. Turens første etappe går rett vest, og følger Brårveien. Vi tar til høyre i første kryss, og følger Kileveien i retning mot Fon.

Rett før kirken i Fon kan man korte inn turen ved å sykle til høyre i krysset. Velger man å returnere her, ender en med en tur på 14 kilometer. En kan også sykle på de koselige småveiene som runder nordsiden av kirken. Da blir turen på 17 kilometer.

Den lange turen fortsetter nordover mot Holtung, og tar til venstre ved et gårdstun. Etter noen bratte oppoverbakker kommer vi til et kryss hvor det går en grusvei inn til høyre. Langeliveien er smal, men til gjengjeld er det liten trafikk.

Fre... (mer)m til nå har vi passert mange flotte gårdsbruk hvor dyrene går ute på beite. Dette er et område det er spesielt trivelig å sykle på sensommer og tidlig høst hvor en kjenner lukta av tresket korn. Høsten gir en rund og god lukt som man merker ekstra godt fra sykkelsetet.

Grusveien går gjennom et lengre skogsparti, og passerer noen fine gårder rett før vi kommer til Korssjøen. I nordenden av vannet er det en fin plass som egner seg godt til en rast. Ved vannkanten er det satt ut benker på et trivelig sted med utsikt over vannet.

Etter en lengre utforkjøring runder turen vår løypas nordligste punkt, og vi setter kursen mot Revetal. På Barkost tar vi til høyre rett før Bispeveien, og følger Fonsveien langs Revovannet til Holtung. Det er ikke stort en ser til Revovannet, det ligger for lavt i terrenget.

En liten kilometer følger vi veien vi var på tidligere under turen. I enden av jordene tar vi inn på Myreveien som går til venstre, og runder østsiden av Fon. I neste kryss sykler vi rett frem, og kommer etter hvert til Fossan. Fra Fossan sykler vi ned til Bispeveien, og følger fylkesvei 35 tilbake til Revetal.

Kilde: http://sykkelstien.info
Forfatter: Erlend Larsen
Foto: Erlend Larsen

Turforslaget er hentet fra Erlend Larsen's bok På tur i Vestfold Del 2.