Hermodshola på Vågslid

Prestegård-Hermodshola-Prestegård

Tid: ca 1,5 timer

Lengde: 2,5 km

Stigning: 178 meter (982-1151-982)

Hermodshola

Innledning

Hermodshola er en hule i fjellet oppfor Vågslidtunnelen. Hulen har en inngang på ca 0,6*0,6 meter og har ståhøyde inne. Hulen strekker seg 10-20 meter innover i fjellet. Husk å ta med lykt på denne turen! Denne rundturen tar deg også opp på toppen oppfor hulen hvor du har god utsikt mot blant annet Kjelavatnet i SV og Haukelifjell skisenter (Vågslid) i SØ. Turen går på god sti og delvis i steinur.

Turen

Turen starter på gamle E134, kjør av rett før/etter Vågslidtunnelen mot Prestgård. Det finnes flere parkeringsmuligheter langs veien, men kjør forbi Prestgård (ca 150 meter) og du vil finne en god parkeringsplass. Det er fjellet som ligger NV for parkeringsplassen vi skal på. Turen går stort sett på god sti som kun delvis er merket. Turen starter på venstre side av (vest for) bekken og broen du nettopp kjørte over. Stien er godt synlig og lettgått. Fø... (mer)lg denne til du treffer på en traktorvei. Ta deretter til høyre og følg traktorveien innover. Etter noen hundre meter passerer du et vann rett etter dette vil du se et skilt på venstre side og en sti som går nordover. Følg denne videre og se etter på venstre side hvor nok en sti vil følge ryggen oppover mot toppen. Denne stien er ikke merket men går rett til Hermodshola som ligger under bergnabben du ser NV for stien du går på. Følg stien oppover ryggen til Hermodshola. Inngangen er markert med en varde. Den beste måten å gå inn i hulen på er med føttene først og magen vendt nedover. Etter ca 0,5 meter kan du reise deg opp og stå inne i hulen.

Videre fra Hermodshola følger du stien oppover hvor du kan gå først SV mot varde og toppunkt for å få godt utsyn. Deretter tilbake på stien og opp på toppen over Hermodshola. Denne når du ved å følge stien på NV for toppen. Turen tilbake til bilen går på NV-siden av toppen. Følg stien til skaret og ta til høyre (NØ). På venstre side skal du nå ha en markert fjellvegg, her møter du også på merket sti som du følger tilbake til utgangspunktet i SØ-retning.

Om Hermodshola

Sagnet sier at to karer, Anders fra Flothyl og Trond fra Hallingdal, hadde planlagt å rane en numedøl de visste bar på sølv. Numedølen hette Hermod og skulle over fjellet til vestlandet langs Almannavegen. Anders og Trond la seg på lur ved Kreklingdyrskaret for å skyte numedølen. Liket ville de gjemme i hulen oppunder Kreklingdyrnut. Så kom numedølen etter veien.

"Ja, no vi' eg skjote," sa Trond.

"Nei, skjyte du han, so skjyte eg deg," sa Anders, som hadde begynt å angre på planen. Slik slapp numedølen unna, men hulen ble hetende Hermodshola.

Kilde: Vågslid - Bygda ved Vidda.