Flåto-Langfoss

Flåto-Langfoss innom Skarhidler

Tid: ca 6 timer

Lengde: 16 km

Stigning: 819 meter (88-907-28)

Denne turen går fra Flåto til Langfoss på gamle stølsstier. Turen går i variert terreng med mange inntrykk. Helt på slutten når du kommer til toppen av Langfoss har du utsikt over hele Åkrafjorden og utover mot Folgefonnas mektige hvite kappe. Turen går på god sti hele veien hvor deler av stien er umerket. Vi tar også en avstikker til Skarhidler som ligger sør-øst for Vaulo.

Turen

Turen starter under broen på nye E134 ved Flåto. Om du parkerer ved Flåto eller Langfoss avhenger av om du vil gå tilbake til bilen eller har flere biler i følget. Dersom du går anbefales det å parkere på Langfoss og følge veien innover til Fjæra. Følg gamleveien fra Eljarvika og helt opp til Flåto. Det tar ca én time halvannen å gå. Da er bilen på rett sted når du kommer sliten ned fra fjellet.

Første del av turen går på grusvei forbi en hytte V for rullestadvannet. Hold til høyre rett etter du tar ... (mer)av grusveien og følg røde merker oppover lia. Etter en stund kommer du til Løyningsstølen. Herfra går du videre oppover dalen til Saltdalen på god men umerket sti. Etter hvert kommer du ovenfor skoggrensa og får bedre utsikt utover fjellene. Fra Saltdalen følger du den umerkede stien SV videre innover mot Vaulo. Halvveis mellom Saltdalen og Vaulo treffer du den T-merkede stien som går mellom Simlebu og Sandvasshytta. Denne stien tar deg rett til Vaulo. Fra Vaulo kan du gå rett ned Langfossdalen. Men denne turen tar en avstikker fra Vaulo til Skarhidler som ligger SØ for Vaulo. Det er en steinhytte som ligger nesten gjemt i terrenget. Turen inn til Skarhidler fra Vaulo tar ca 40 minutter ekstra t/r. Fra Vaulo følger vi T-merket sti nedover Langfossdalen. Stien er godt merket og tydelig. Enkelte steder blir stien litt bratt men byr ikke på store problemer. Vel nede på Langfosstølen er vi i et flott område med stilleflytende vann. Dette kan være et fint område å telte i. Rett før vi tar fatt på den bratte nedstigningen fra toppen av Langfoss anbefales det sterkt å ta avstikkeren innom utkikkspunktet NV for stien og før vi kommer til toppvarden som viser eneste farbare vei i mils omkrets ned fra Langfoss. Stien nedover Langfoss er bygget opp gjennom mange generasjoner og er god å gå på der den slynger seg nedover fjellsidene. Etter 600 meter er du igjen nede ved parkeringsplassen.

Om Langfoss

Fossen har et fall på omtrent 600 meter der den faller ut i Åkrafjorden. Europavei 134 krysser fossen like over utløpet i fjorden.1980 ble det vedtatt i verneplan for vassdrag at fossen skulle bli vernet i sommersesongen mellom 1. mai og 30. september. I et supplement ble det 18. februar 2005 vedtatt at fossen skal vernes hele året.

World Waterfall Database har kåret Langfossen til verdens vakreste foss.

Mars 2011 kåret CNN/Budget Travel Langfossen til en av verdens ti vakreste fossefall og sommeren 2011 kåret NAF Langfoss til den tredje beste rasteplassen i Norge.