Jødestadfjellet

Avstand: 6 km

Stigning: 324 (18-342-18)

Dale-Jødestadfjellet-Resasteinen-Dale

Denne turen tar det på det Sandnes har å by på av egger. Noen kaller eggen opp til Jødestadfjellet "minibesseggen". Om du er godt vant med bratte fjell vil du ikke bli slått i bakken av denne ryggen, men det som er sikkert er at turen gir deg en fantastisk utsikt både over Sandnes, Stavanger og til Hommersåk. Turen tar deg også innom Resasteinen og er en perfekt ettermiddagstur eller dagstur for alle.

Turen

Parkeringsplass finner vi på Dale rett ved den gule bygningen. Herfra går vi langs fotballbanen og oppover til stien som er godt merket mot Dalevatn. Vi følger stien i skog oppover mot Dalevatn. Fra Dalevatn går vi over demningen og følger langs SØ siden av vannet et lite stykke (ca 2/3 av vannet) før stien snor seg oppover ryggen til Jødestadfjellet. Her kommer høydemeterne fort. Plutselig er vi ovenfor skogen og får en fantastisk utsikt i alle retninger. Her ser vi fordelen av ... (mer)å gå på en relativt smal rygg hvor ingenting stenger for utsikten. Vi går videre mot Skjørestadfjell. Stien følger høydedragene på toppen bortover. Det er mulig å ta en avstikker til vrakdeler av et fly som krasjet her under andre verdenskrig. Dette ligger nord for toppen av Skjørestadfjellet. På vei ned fra Kjerdalsfjellet møter vi på Resasteinen. Denne noe malplasserte kollossen. Her blir utfordringen å klatre oppå steinen før vi går videre nedover mot Dale igjen. Dalsnuten ser vi rett forann oss i vest på vei ned fra Resasteinen. Det er ingenting i veien for å legge turen også oppom her før vi går ned til bilen stikrysset til Dalsnuten møter vi på nede i skaret. Stien går herfra igjen i mer skogkledd terreng Er du heldig finnes det fremdeles ett og annet blåbær her. Nesten nede går stien over på asfaltert vei og vi kommer tilbake til parkeringsplassen.

Fakta:

Dalevatn ble demmet opp i forbindelse med bygging av Dale Psykiatriske sykehus. Dette for å sikre vannforsyningen. I dag egner vannet seg ypperlig for fiske og bading.

Resasteinen ligger igjen etter istiden. I dag virker den virkelig malplassert der den ligger.