Brusaknuden rundtur

MOH
MAX HELNING
PROSENT
Brusaknuten ligger i grenseland mellom kommunene Time og Hå. Med sine 430 moh. er det Jærens høyeste punkt. En lettgådd tur som gir flott utsikt over Jæren.

Fra p-plassen går du oppover på traktorvei med hytta på høyre side. Traktorveien flater etter hvert ut og svinger mot høyre. Veien fortsetter videre, men merket sti tar av til venstre på traktorveiens høyeste punkt. Om du vil følge merket sti mot toppen, må du være oppmerksom, for merkingen er til tider noe utydelig. Se etter merkepåler der myra er smalest.
Følg så påler og små steinvarder sørover mot varden på Brusaknuten.
Vel oppe på toppen av Brusaknuten kan du i klart vær se svært langt. Bjerkreimsenderen på Moifjellet og Laksesvelafjellet mot øst. Stølsvatnet, Eikelandsknuten, Brusali og Fjellund i sør. Karten med Kartavatnet i vest.

Du kan gå samme vei tilbake, men flere alternativ finnes. Vi gikk rundt Kartavatnet etter beskrivelsen fra Helge Johansen i Stavanger Aftenblad. Men der hvor vi har fulgt traktorvei på slutten ... (mer)av kartavatnet bør det finnes en bedre rute tilbake til bilen om du følger vannet videre. På grunn av varierende merking mistet vi stien her og tok en alternativ rute som også fungerer fint, men du må hoppe over noen gjerder. Så om du går turen og finner riktig sti må du gjerne dele GPS sporet eller lage denne turen på ny!